Crowdfunding

Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding, czyli finansowanie przez tłum, jest sposobem na pozyskanie pieniędzy przez autorów konkretnego projektu. To nie wielkość dotacji, a raczej ilość sponsorów ma wpływ na sukces finansowania w taki sposób. Nawet mała kwota, ale wpłacona przez wiele osób jest w stanie zagwarantować fundusze na nawet najodważniejsze projekty.

Koncepcja jest zaczerpnięta od Josepha Pulitzera. Ten wydawca gazety w 1884 roku zaapelował do amerykańskiej opinii publicznej o fundusze dla Amerykańskiego Komitetu ds. Statuy Wolności. W 1997 idea przeniosła się do Internetu, kiedy to fan Marilllion zebrał 60 tys. dolarów, aby jego ulubiony zespół zagrał w USA.

Dla kogo taki sposób finansowania?

Głównie poprzez „tłum” finansowane są projekty z pola kompanii politycznych, projektów obywatelskich, start-upów, zbiórek na zniwelowanie szkód spowodowanych przez żywioł, zbiórek charytatywnych, ale również wszelkich innych.

Podmiot starający się o finansowanie zaczyna od założenia strony internetowej lub utworzenia profilu na serwisie crowdfundingowym. Za pomocą umieszczonych treści lub szczytnej/pożytecznej idei przekonuje użytkowników serwisu do zasilenia kompanii. Ten sposób nie ogranicza się tylko do osób fizycznych, również firmy starają się o finansowanie tą drogą.

Najpopularniejszymi odmianami crowdfundingu są:

  • Crowdfunding dotacyjny. Autor projektu nie przewiduje żadnych nagród względem wpłacających środki.
  • Crowdfunding oparty na nagrodach. Najczęściej tymi nagrodami są wejściówki lub specjalne gadżety w zamian za wpłacenie określonej kwoty.
  • Crowdfunding oparty na przedsprzedaży. Inwestor nabywa produkt przed jego wydaniem i ma do niego wcześniejszy dostęp niż reszta konsumentów.
  • Crowdfunding udziałowy. Finansujący nabywa część przedsiębiorstwa proporcjonalnie do wpłaconej kwoty.
  • Crowdfunding dłużny. Firma zobowiązuje się do spłaty benefitów.

Finansowanie przez tłum. Nowa jakość dla nowych społeczności.

Jest to zupełnie nowy i rewolucyjny model finansowania start-upów oraz projektów. Między firmą, a użytkownikiem wpłacającym pieniądze istnieje silna relacja. W większości wypadków firmy zachowują całkowite prawo do własności, ale oferują w zamian za wpłatę specjalne gadżety, subskrypcje, bonusowe contenty, itd. Dodatkowo sponsorzy  mogą się poczuć częścią rewolucji i mieć wrażenie, że przyczynili się do powstania czegoś wartościowego i nowatorskiego. Tłum nie tylko finansuje, ale również przyczynia się do powstawania nowych sieci społecznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *